Nikkelcomplex onthult nieuw activatiemechanisme van waterstof

Cover_proposal_Moret

Beeld: Marc-Etienne Moret

Dankzij een nikkelcomplex hebben Utrechtse onderzoekers een nieuw H2-activeringsmechanisme ontdekt, dat ze bovendien experimenteel ook nog kunnen volgen, schrijven ze in Nature Chemistry.

Hydrogenering — een (katalytische) reactie waarbij je moleculair waterstof aan onverzadigde organische verbindingen koppelt – vindt toepassingen in de margarine- en petrochemieindustrie, en ook in het lab is de reactie regelmatig terug te vinden. Daarvoor moet je H2 wel eerst activeren en meestal gaat dat met de latere overgangsmetalen. Nadeel is dat die schaars en duur zijn. María Sansores-Paredes, Martin Lutz en Marc-Etienne Moret van de Universiteit Utrecht hebben nu een nikkelcomplex ontwikkeld waarmee ze op een nieuw waterstofactivatie-mechanisme zijn gestuit.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_412x374

Verder lezen?

• krijg toegang tot ons online archief met meer dan 10.000 artikelen over chemie, life sciences en procestechnologie;
  • kijk webinars live mee of later terug, lees exclusieve online-only content en plaats reacties op artikelen;
  • ontvang elke week onze nieuwsbrief C2Weekly in je mailbox met nieuws en ontwikkelingen zodat je altijd up-to-date bent.

Als lid van de KNCVKVCVNBV, of NVBMB  heeft u onbeperkt toegang tot deze site, u kunt hier inloggen.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_Logo-balk