Liganden van nanodeeltje geTEMd met grafeenenvelop

Natalie_NatChem1 klein

Stop je goud-nanodeeltjes in een envelopje van grafeen, dan kun je de moleculen op het goudoppervlak zelfs in vloeistof met een elektronenmicroscoop bekijken, rapporteert een Vlaams-Spaans team in Nature Chemistry.

Gouden nanodeeltjes zijn al veel onderzocht en toegepast, maar minder bekend is wat er precies op het goudoppervlak gebeurt met de altijd aanwezige liganden. Met elektronenmicroscopie (EM) zie je de nanodeeltjes namelijk prima, maar de kleine, lichte elementen als koolstof zijn daarmee moeilijk te visualiseren. ‘Daarnaast gebeurt het meeste EM-onderzoek in hoog vacuüm, terwijl dat geen realistische omgeving is voor die moleculen’, zegt Sara Bals, gewoon hoogleraar van het Departement Fysica aan de Universiteit van Antwerpen. De groep van Bals besloot daarom in samenwerking met Spaanse onderzoekers om het nóg uitdagender te maken, door die oppervlaktemoleculen in vloeistof te bekijken met transmissie-EM (TEM).

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_412x374

Verder lezen?

• krijg toegang tot ons online archief met meer dan 10.000 artikelen over chemie, life sciences en procestechnologie;
  • kijk webinars live mee of later terug, lees exclusieve online-only content en plaats reacties op artikelen;
  • ontvang elke week onze nieuwsbrief C2Weekly in je mailbox met nieuws en ontwikkelingen zodat je altijd up-to-date bent.

Als lid van de KNCVKVCVNBV, of NVBMB  heeft u onbeperkt toegang tot deze site, u kunt hier inloggen.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_Logo-balk