Afleespatroon genen verandert in de tijd

Methyleringspatronen van genen veranderen ons genoom als we ouder worden. Dit zou verklaren waarom oudere mensen vatbaarder zijn voor ziektes dan jongeren.

Als DNA-basen een methylgroep krijgen, dan worden deze genen niet meer afgelezen. Dit kan leiden tot ziektes: als zo’n methylgroep bijvoorbeeld net op een tumorsuppressorgen terecht komt, kan er kanker ontstaan.

Amerikaanse wetenschappers van Johns Hopkins School of Medicine melden nu dat methylering van genen veranderd in de tijd. De Amerikaanse wetenschappers werkten samen met artsen van de Universiteit in Reykjavik, die van 600 IJslanders twee keer een DNA-monster namen, in 1991 en tussen 2002 en 2005.

Toen ze de methyleringpatronen vergeleken, bleek dat bij bijna een op de drie personen het aantal methylgroepen veranderd was. Sommige hadden er juist methylgroepen bijgekregen, anderen hadden juist minder groepen. Bij een andere populatie, uit Utah, blijkt dat familieleden dezelfde soort veranderingen hebben in methylgroepen, melden de onderzoekers in Journal of the American Medical Association.

De wetenschappers denken dat het veranderende methyleringspatroon kan verklaren waarom sommige erfelijke ziektes pas op latere leeftijd te kop opsteken.

Bron: Johns Hopkins