Structuur mono-oxygenase opgehelderd

Italiaanse en Groningse onderzoekers hebben de structuur opgehelderd van het enzym dat betrokken is bij het erfelijke visgeursyndroom.

Mensen met dit syndroom hebben een defect op het gen voor het enzym flavine-bevattend monooxygenase (FMO3) dat de afvalstof trimethylamine omzet in trimethylamine oxide. Bij het erfelijke visgeursyndroom werkt FMO3 niet goed en hoopt het trimethylamine zich vervolgens op in zweet, speeksel en urine, die daardoor naar vis gaan ruiken.

Omdat het menselijk enzym FMO3 niet goed te kristalliseren is, onderzochten de wetenschappen een homoloog enzym uit de bacteriestam Methylophaga.

Het enzym blijkt te bestaan uit twee subeenheden, waar de energiedragers FAD en NADP+ aan kunnen binden. Het deel waaraan de NADP+ bindt blijkt belangrijk te zijn voor katalyse.
Het domein waaraan NADP+ hecht lijkt zich te draaien, waardoor de energiedrager in de actieve site terecht kan komen.

De mutaties die bij het visgeursyndroom voorkomen, blijken vooral in de actieve site te zitten en in regio’s die essentieel zijn voor de structuur, melden de onderzoekers in PNAS.

Bron: PNAS