Mogelijk alternatief voor chloor en UV

Het moet mogelijk zijn om drinkwater te ontdoen van bacteriën en virussen via RNA-interferentie, denken onderzoekers van Duke University. Ze lieten hun proefballonnetje vorige week op tijdens het jaarcongres van de American Society of Microbiology.

RNAi wil zeggen dat je kleine stukjes RNA toevoegt die complementair zijn aan een gen van je doelwit. Ze binden zich aan dat gen en voorkomen daardoor dat het nog eiwitten produceert. De techniek wordt in het lab gebruikt om de functie van die genen (en eiwitten) te achterhalen. Maar in principe moet je hem ook kunnen gebruiken om alle bekende pathogenen in drinkwater uit te moorden. Kwestie van RNA-fragmenten uitzoeken die ingrijpen op enkele essentiële genen.

De groep van Claudia Gunsch heeft het uitgeprobeerd met een schimmel die veel in water voorkomt. Het lukte inderdaad daar een gen van uit te schakelen. De volgende uitdaging is om een RNA-cocktail te maken die verschillende pathogenen tegelijk aanpakt.

Als praktische uitwerking denken de onderzoekers aan waterfilters waarin RNAi wordt geïmmobiliseerd. In eerste instantie zou je die regelmatig moeten vervangen, maar Gunsch denkt dat het ook mogelijk moet zijn om een ‘levend’ systeem te maken dat zijn eigen RNA-voorraad telkens bijvult. Ze ziet met name toepassingsmogelijkheden in ontwikkelingslanden, maar ook in de Westerse wereld zou het een alternatief voor chlorering en UV-behandeling kunnen zijn.

bron: Duke University