Veel producten hebben een beschermende coating. Monique Wekking en haar collega’s van Relement ontwikkelen milieuvriendelijke coatings gemaakt van plantaardig materiaal in plaats van fossiele brandstoffen.

Deze video is gemaakt in samenwerking met Startup Stage van ChemistryNL.

Meer over Relement:

Relement is een spin-off van Biorizon, een programma van TNO Sustainable Chemical Industry. Relement zet biomassaresten om in hoogwaardige chemische ingrediënten; bio-aromaten. Aromaten zijn essentiële grondstoffen voor coatings, lijmen, isolatieschuim en andere hoogwaardige toepassingen. Het zijn belangrijke chemische bouwstenen, die vandaag en in de toekomst nodig zijn. 40% van alle chemische bouwstenen zijn aromaten en tegenwoordig kunnen aromaten alleen worden geproduceerd uit fossiele grondstoffen en zijn ze niet duurzaam.

Relement heeft als doel de huidige fossiele aromaten te vervangen door speciale bio-aromaten. Deze bijzondere bio-aromaten zijn niet alleen veel duurzamer, maar vooral ook van betere kwaliteit: zo wordt verf beter bestand tegen zonlicht en wordt isolatieschuim sterker. Relement is een bedrijf voor de ontwikkeling, productie en marketing van bio-aromaten.