De rol van chemie bij het bedrijven van een kerncentrale

Webinar 20 4-3

Sinds oktober 1973 produceert de kerncentrale in Borssele (KCB) elektriciteit door middel van kernsplijting. In de basis is dit natuurlijk een fysisch proces, maar er komt heel wat chemie kijken bij het veilig bedrijf voeren met een drukwaterreactor zoals de KCB. In C2W live legt Menno Crajé uit hoe de centrale werkt en wat de rol van chemie hierin is. Ook bespreekt hij het bedrijven van de kerncentrale in het bredere perspectief van de gehele splijtstofcyclus en noemt hij de rol van de chemie daarin.

Tijdens C2W live behandelt Crajé in elk geval de volgende drie vragen:

1. Hoe werkt de kerncentrale?
  2. Hoe ziet de splijtstofcyclus eruit?
  3. Waar speelt chemie een rol in het bedrijven van een kerncentrale en de splijtstofcyclus?

De omslagfoto is gemaakt door Eric de Vries

Menno Crajé

Over de spreker

Menno Crajé (Geldrop, 1965) studeerde Technische Natuurkunde aan de TU Delft. Na zijn afstuderen in 1988 heeft hij promotie-onderzoek gedaan naar het in-situ karakteriseren van hydrotreating katalysatoren met behulp van Mössbauerspectroscopie en Extended X-ray absorption fine structure, gecombineerd met methoden om de chemische eigenschappen van de katalysatoren te onderzoeken.

Na zijn promotie in 1992 en het vervullen van zijn militaire dienstplicht bij het fysisch en elektronisch lab van TNO werkte hij van eind 1993 tot eind 1999 bij de kerncentrale Borssele. Na vijf jaar als wetenschappelijk medewerker aan de TU Delft te hebben gewerkt keerde hij in 2004 terug naar de kerncentrale, waar hij nu nog steeds werkt. Hij heeft een aantal jaar leiding gegeven aan de afdeling die verantwoordelijk is voor stralingsbescherming, reactorfysica, chemie en radioactief afval en vervolgens aan de afdeling die verantwoordelijk was voor de vergunningstrajecten voor het invoeren van MOX-splijtstof, voor het verlengen van de ontwerpbedrijfsduur en voor de revisie van de vergunning.

comp-tab-phone2

Deelnemen aan dit webinar?

• Je kunt webinars live meekijken of later terugkijken;
  • Je krijgt toegang tot het online archief met meer dan 10.000 artikelen over chemie, life sciences en procestechnologie;
  • Je krijgt toegang tot exclusieve online-only content en kunt reageren op artikelen;
  • Je ontvang elke week onze nieuwsbrief C2Weekly in je mailbox met het belangrijkste nieuws en ontwikkelingen zodat je altijd up-to-date bent.

Als lid van de KNCV heeft u onbeperkt toegang tot deze site, u kunt hier inloggen.