Yvonne van der Meer

Yvonne van der Meer is hoogleraar Sustainability of Chemicals and Materials bij de faculteit Science and Engineering. Zij is scientific vice-director van het Aachen-Maastricht Institute for Biobased Materials en lid van de Educational Program Committee van de Master Biobased Materials. Ook is zij wetenschappelijk coördinator van Biobased Value Circle, een Europees Marie Skłodowska-Curie Industrial Doctorate programma. Zij leidt de Sustainable Research pijler van het Sustainable UM2030 programma en is lid van de Sustainability Advisory Group van het York Maastricht Partnership.

Yvonne leidt een onderzoeksgroep met twee universitair docenten, twee postdocs en vijf promovendi. De missie van haar onderzoeksteam is om te voorzien in geschikte methoden, indicatoren, tools en accurate duurzaamheidsbeoordelingen om de transitie van een lineaire fossiele naar een circulaire en bio-economie te ondersteunen. Het onderwijsprogramma omvat biobased materials, procestechnologie, circulaire economie en duurzaamheidsvakken in de bachelors Maastricht Science Program, Business Engineering, Circular Engineering, en de Master Biobased Materials.

Sinds 2022 is zij voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging. Zij is lid van de scientific committee van de Circular Bio-based Europe Joint Undertaking (CBE JU). Daarnaast is zij lid van het team Circulaire investeringen, innovaties en applicaties van de Chemelot Circular Hub en lid van de Brightlands Science Advisory Board.