Ronald Veldhuizen

Ronald Veldhuizen is freelance wetenschapsjournalist.

Ronald lust geen vis, maar kon altijd eindeloos naar het gezwem van die beesten kijken en is daarom mariene biologie gaan studeren aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daar ontdekte hij dat onderzoek doen niet zijn roeping was, maar verhalen erover vertellen wel. Sindsdien ben ik al ruim tien jaar aan de slag als wetenschapsjournalist.

Contactinformatie

Website:
www.ronaldveldhuizen.com
  • web-solarfolie-liggend

Organische zonnecel telt mee

2018-03-16T11:00:00

De hype rond blitse perovskietzonnecellen raast nog altijd voort. Intussen zoeken chemici en fysici de grenzen op van organische combinaties om de efficiëntie tot futuristische waardes op te krikken. Of de vertrouwde siliciumpanelen daarmee van hun troon te stoten zijn, valt nog te bezien.

• puntwolk201117

Spelen met de puntwolk

2017-11-27T04:59:00

Moeilijk te karakteriseren oppervlakken in emulsies zijn met een microscopietruc en de computer alsnog zichtbaar te maken, ontdekte materiaalwetenschapper Antonio Aloi aan de TU/e.

• Shell

Voorbij de katalysatordood

2017-03-06T05:00:00

Rondom katalysatoren draait een miljardenindustrie vol onmisbare chemie. Maar in veel gevallen weet niemand precies hoe ze werken, waarom ze slijten en hoe je betere kunt ontwerpen. Onderzoekers proberen dit kennisgat op te vullen.

• 13-14-c2wls17-hiv-aids
    Verdieping

Kat en muis met hiv

2016-10-10T06:00:00

Afrika kampt met een resistentiegolf tegen de veelgebruikte hiv-remmer tenofovir. Andere medicijnen op basis van nieuwe aangrijpingspunten zijn hard nodig. ‘Als we een nieuwe aidsepidemie willen voorkomen, dan moet er echt wat veranderen.’

• Minicare-I-20_blood-tube-sample-03-Philips-website

Klaar terwijl u wacht

2016-09-12T06:00:00

Direct resultaat bij een ‘simpele’ bloedtest. Chemici en fysici werken er al ruim 20 jaar aan. Inmiddels vonden meerdere point-of-care-technologieën hun weg naar de markt. Welke tests volgen nog, hoe werken die en wat heb je eraan?

• 310316jumbojet

Explosief goedje

2016-03-25T09:20:00

Binnenkort mag het niet meer: lithium-ion-accu’s als ruimbagage vervoeren in een vliegtuig. Wat maakt ze eigenlijk zo brandgevaarlijk?