Ultieme falsificatie van hypothese dat onder druk alles vloeibaar wordt

De combinatie van 170.000 bar overdruk en hoogenergetische röntgenstraling zet water om in een kristallijne vaste stof, waarvan het kristalrooster is opgebouwd uit H2- en O2- moleculen. Dat schrijven onderzoekers van Los Alamos National Laboratory in Science.

De onderzoekers kwamen de nog onbekende structuur bij toeval tegen. Hij vormt zich pas na uren bestralen, en het energieniveau van de röntgenstraling is daarbij vrij kritisch. 10 kiloelektronvolt blijkt ideaal. Iets meer energie en de straling gaat dwars door het monster heen, iets minder energie en ze komt niet meer door de diamanten waar dat monster tussen geklemd zit.

Eenmaal gevormd is de stof behoorlijk stabiel zolang de druk boven de 10.000 bar blijft. Hij heeft wel een hoge energie-eenhoud, en die energie komt vrij wanneer je de druk verder verlaagt. De onderzoekers denken dat ze misschien een nieuwe energie-opslagmethode hebben ontdekt.

Er waren al minstens vijftien verschillende vaste vormen van water bekend, maar dat zijn allemaal kristalstructuren die worden opgebouwd uit watermoleculen. De nu ontdekte vorm is tot nu toe de enige waarbij het water zich eerst splitst.

bron: NewScientist.com